23 april 2008

En underskattad maträtt

Kylskåpet har ju varit väldigt tomt på sistone, men jag hittade i ett annat skåp ett bortglömt paket gula ärtor. Jaa, ärtsoppa, varför inte? Men man måste lägga i blöt kvällen innan, så det krävs lite planering. Men jag gjorde så och kokade nästa dag i några timmar med en lök, och i brist på nåt rimmat köttaktigt fick det bli en buljongtärning. Kryddade med timjan och lite annat smått och gott. Men, så himla gott det blev! Och tämligen billig mat är det också.
Och så fick jag användning för lite av all senap som är kvar sen i julas.
Ärtsoppa är en klart underskattad maträtt. Den ser lite slaskig ut på bilden, men jag tror ärtorna hade liksom sjunkit undan lite.. haha.

I övrigt har jag idag pratat med dottern E i Malaysia, hon hade feber och ont i halsen, och det var lite skador och stök med reskamraterna också. Nu längtar jag efter henne, det känns inte som hon behöver vara därborta nåt längre nu. Och jag tror hon längtar hem själv också. Transportsträcka alltså fram till 19 maj då hon kommer hem. Ska ta ledigt från jobbet och hämta henne tror jag. Mäktigt att se Thai Air landa och lilla E komma tillbaka, efter nio månader i Asien..

Har varit på meditation i kväll också, samt hälsat på mamma B.
Inget kvällsbad ännu.

Inga kommentarer: