14 september 2008

Och solen kom till slut



Vilken härlig dag de blev igår. Tog en riktigt lång vända i skogen. Det luktar höst, svamp, mossa, jord, ja, som en bättre aromaterapi faktiskt. Vederkvickt på alla vis gjorde jag en trattkantarellsoppa som förrätt till kvällens älggryta. Det ska vara mycket grädde i, det hade jag ingen, men tog rätt mycket riktigt smör, mjölk och creme fraiche i stället. Hade en palsternacka som fick fräsa med också ihop med lök, vitlök, god buljong, salt, peppar. Slängde till sist över lite oregano. Blev väldigt gott. Kom på när vi redan satt och åt att det kanske hade suttit bra med lite portvin i också, men då var det ju för sent. Tog portvinet till lite grönmögelost efteråt i stället. Lugn kväll med ett glas vin vid brasan samt en god bok. Är i sinnesstämning för Gerda Antti, så jag läser om några böcker av henne som jag läst jag vet inte hur många gånger. Hon är så jordnära, trygg och klok.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmmm det lät mycket gott!!! /G

Gunilla L sa...

G: Ja det blev riktigt bra. Det är minsann inte alla mina små matexperiment som lyckas..! Jag borde ha ringt hit er, på kort varsel!!

Kanelbullen sa...

Gerda gillar jag också. Så bra och som du säger, jordnära. Det såg gott ut det där. Vi åt också gryta i går. Med mycket vin i.
Ha det bra och hälsa!

Gunilla L sa...

Kanelbullen: Ang Gerda, jag har träffat henne på bokmässan i Örebro. Hon kändes precis så där klok och okomplicerad som jag hade föreställt mig.
Ha det bra ni med och kram!
Hoppas vi kan ses nåt under hösten