25 januari 2009

Låt det snart ta slut

Nu räcker det med snö, min kropp och själ behöver inte mer för den här vintern..Dotter E, son E + flickvän I har varit hemma i helgen. Lördag kväll innan bion gjorde dom den här fina snölyktan. Lyste fint hela kvällen, fast det syns inte på bilden.
Tänker varje kväll att nu måste vi släcka gårdsgranen. Men, så glömmer jag i alla fall nästa gång jag kommer ut att dra ur kontakten.
Tja, fint nu i helgen i alla fall att den var kvar, som julafton i repris.

Har har E och E varit ute och "lekt snölekar"!

Helgens goda te. Röd skymning. Men jag blev pigg som tusan av det och kunde inte somna.
Och helgens fiskrätt, fritt komponerad i all hast:
Fräste purjo med wokgrönsaker, i med lite vatten och en buljongtärning, creme fraiche, fiskkrydda, salt och peppar. Lade i laxfilébitar som sakta fick bli knappt färdiga. Sist slängde jag över dill, lite oliver och citronskivor.
Fick stå en stund så att fisken blev riktigt klar.
Jorå, inte så tokigt.
Blev sugen på efterrätt så det blev en "akutäppelpaj".
Alltså:
Klyftade äppen med skal och allt i botten på en pajform. Strödde över lite socker och kanel, havregryn och överst hyvlat smör. In i micron (fast ugnen är bättre men det hade vi inte tid med idag!), efter första vändan rörde jag om lite, sen in i igen tills äpplena var riktigt mjuka och havregrynstäcket krispigt. Vaniljglass till. (Glömde fota)
Här är i alla fall laxgrytan.

Inga kommentarer: